Názov Projektu: GPH – Reserata pro Futuro
Kód ITMS: 312011U411
Kód výzvy: OPLZ-PO1/2018/DOP/1.1.1-03
Trvanie: od 11/2019 do 10/2021, po predĺžení do 9/2022
Oprávnené výdavky: 205 466,62 €
Dňa 25. októbra 2022 sa konala záverečná konferencia k projektu RESERATA PRO FUTURO (RPF). Konferenciu otvorila projektová manažérka projektu RNDr. Renáta Gaľová, ktorá prítomných oboznámila s prezentáciou cieľov, implementáciou výsledkov a prínosom projektu pre edukačnú prax.
Cieľom projektu bolo zvýšenie finančnej, matematickej, prírodovednej a čitateľskej gramotnosti žiakov gymnázia. Cieľovou skupinou projektu bolo 300 žiakov Gymnázia Pavla Horova a 28 pedagogických zamestnancov Gymnázia Pavla Horova. Z aktivít sme sa zamerali na:
I. Rozvoj jednotlivých gramotností u žiakov
- s cieľom zvýšiť počet hodín školského vzdelávacieho programu nad rámec hodín povinne stanovených v RUP
- zabezpečiť inováciu obsahu a metód vzdelávania s dôrazom na zlepšenie výsledkov žiakov v oblasti čitateľskej, matematickej a finančnej gramotnosti
- zvýšiť kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu, podporiť hĺbkové učenie
II. Rozvoj kľúčových kompetencií pedagogických zamestnancov
- vzdelávanie učiteľov školy zamerané na rozvoj úrovne a zlepšenie kvality kompetencií pedagogických zamestnancov
III. Koordinácia projektu
- Projektový manažér: RNDr. Renáta Gaľová
- Finančný manažér: RNDr. Mária Spišáková, PhD.
- Manažér monitorovania: Mgr. Katarína Olšavová
Podaktivita 1.1 – Extra hodiny boli realizované vyučovaním nových predmetov:
- čitateľská gramotnosť v 3. a 4. ročníku,
- finančná gramotnosť v 1. ročníku
- cvičenia z aplikovanej ekonómie v 3. ročníku
Podaktivita 1.2 Mimoškolská činnosť – krúžky a exkurzie s cieľom podpory zvýšenia záujmu žiakov o problematiku zameranú na zvýšenie gramotnosti v prírodných vedách, čitateľských, matematických a finančných, ktoré prebiehali aktívnou prácou v 14 krúžkoch formou práce zameranou na bádanie, skúmanie, rozvoj vyšších myšlienkových operácií žiakov.
Podaktivita 2.2 Pedagogické kluby
Na škole pracovalo 8 pedagogických klubov:
- Čitateľská gramotnosť
- Dejepis – čitateľská gramotnosť
- Klub učiteľov geografie
- Klub učiteľov fyziky
- Klub učiteľov matematiky
- Informatika – matematická gramotnosť
- Klub učiteľov chémie
- Biológia – prírodovedná gramotnosť
Jeden Klub učiteľov – Biológia – prírodovedná gramotnosť pracoval bez realizácie výstupov. Celkovo sme vytvorili zo 7 klubov s výstupom počas realizácie aktivity projektu (šk. rok 2019/20, 2020/21, 2021/22 – 1. polrok) 35 písomných výstupov klubov.
Podaktivita 2.1 Vzdelávanie učiteľov
Vzdelávanie učiteľov sme realizovali v štyroch kurzoch:
- Kurz na rozvoj čitateľskej gramotnosti – vyškolených 12 učiteľov
- Kurz na rozvoj finančnej gramotnosti – vyškolených 12 učiteľov
- Tréning komunikačných zručností – vyškolených 20 učiteľov
- Tréning riadeného aktívneho učenia – vyškolených 20 učiteľov
V rámci projektu Reserata pro Futuro boli zakúpené nové učebné pomôcky pre vybavenie učební a laboratórií v sume 16 899,60 €,–laboratórny nábytok v sume 9909,96 €, IKT v sume 21522,36 €. (napr. učebné pomôcky biológia: laboratórium ECOLAB – malé terénne laboartórium, mikroskop binokulárny Leica Microsystems, modely, sada preparátov, sada na zisťovanie krvných skupín, optický senzor rozpusteného kyslíka, senzor rozpusteného kyslíka vo vode, nástenné obrazy a i., učebné pomôcky fyzika: Go!Motion senzor pohybu, senzor sily a zrýchlenia, detektor pohybu a polohy, senzor svetla a farby, otáčavého pohybu, anemometer, termočlánok, KiWind solárna experimentálna zostava, striedavý kombinovaný regulovaný zdroj, dotykové pero LabQuest a i., učebné pomôcky chémia: automatická pipeta analógová s nastaviteľným objemom, výveva, modely atómov žiacka sada, modely atómov, sada pre elektrochémiu a i., učebné pomôcky informatika: robotická stavebnica EV3, robotická stavebnica LME EV3 a i. , pomôcky pre matematickú a finančnú gramotnosť: drôtené modely telies, dotykové pero na tablet, kreatívne karty a i. )
Merateľný ukazovateľ P0278: Počet pedagogických a odborných zamestnancov zapojených do aktivít na zvýšenie profesijných kompetencií plánovaný stav 20, reálny stav k ukončeniu projektu: 47
Merateľný ukazovateľ P0279: Počet pedagogických a odborných zamestnancov, ktorí si prostredníctvom aktivít zvýšili profesijné kompetencie plánovaný stav 20, stav k ukončeniu projektu: 42
Merateľný ukazovateľ P0449: Počet účastníkov zapojených do aktivít na zlepšenie zručností a zvýšenie gramotnosti, ktorým sa zlepšili kompetencie a zručnosti 6 mesiacov po absolvovaní programu plánovaný stav 300, stav k ukončeniu projektu 441
Merateľný ukazovateľ P0451: Počet účastníkov zapojených do aktivít zameraných na zlepšenie zručností a zvýšenie gramotnosti plánovaný stav 300, stav k ukončeniu projektu 820
Prenositeľnosť (odporúčania pre zavedenie príkladov dobrej praxe)
- Výmena skúseností pedagogických zamestnancov na zasadnutiach pedagogických klubov prispela k výmene skúseností medzi učiteľmi a k zavádzaniu aktivizačných vyučovacích metód do edukačného procesu.
- Počas realizácie projektu sme vytvorili 35 písomných výstupov pedagogických klubov, ktoré môžu slúžiť ako podporná metodická pomôcka pre učiteľov s využitím v jednotlivých fázach edukačného procesu.
- Za veľmi cennú možno považovať aj vytvorenú čítanku – výstup klubu Čitateľská gramotnosť, ktorá bude slúžiť učiteľom ako metodický materiál na rozvoj čitateľskej gramotnosti.
- V rámci projektu sme doplnili odbornú literatúru a edukačné pomôcky pre jednotlivé predmety, ktoré aj po ukončení realizácie jednotlivých aktivít projektu budú naďalej efektívne prispievať k zlepšeniu kvality edukačného procesu na škole
- Zmodernizovali naše odborné učebne fyziky, chémie a biológie, kde pribudli nové demonštračné stoly a tabule, čo veríme že prispeje aj k skvalitneniu vyučovania STEM predmetov.
Všetky aktivity sú uvedené aj v informačnom bulletine RESERATA PRO FUTURO. V závere konferencie boli slávnostne účastníkom vzdelávania odovzdané certifikáty ktorí získali certifikát z absolvovaných školení: Kurz na rozvoj čitateľskej gramotnosti, Kurz na rozvoj finančnej gramotnosti, Tréning komunikačných zručností, Tréning riadeného aktívneho učenia.