V dňoch 30.6. a 1.7.2022 sa uskutočnil v rámci realizácie projektu Reserata pro Futuro Kurz zameraný na tréning komunikačných zručností „Komunikácia v praxi pedagogického zamestnanca“.
Kurz bol určený pre 20 účastníkov, učiteľov školy Gymnázia Pavla Horova, v celkovej dĺžke kurzu 15 hodín.
Lektor: Mgr. Mária Dečová, PhD.
Ciele vzdelávania: Spoznanie individuálnych psychických daností účastníkov, zvýšenie sebavedomia, zlepšenie komunikačných schopností, lepšie sebapoznanie prinášajúce maximalizáciu osobnej a profesijnej spokojnosti, získanie nového pohľadu na svoje sebavedomie.
Zameranie: na komunikáciu medzi učiteľmi, učiteľmi a žiakmi, riešenie komunikačných problémov, riešenie konfliktov a pod.
Obsahová náplň vzdelávacej aktivity:
- Účastníci komunikácie a vzťahy medzi komunikujúcimi v edukačnom procese
- Teoretické základy pedagogickej komunikácie
- Modely pedagogickej komunikácie
- Chyby v komunikácii a komunikačné bariéry v edukačnom a výchovnom procese
- Aspekty verbálnej a neverbálnej komunikácie
- Technika aktívneho počúvania
- Technika kladenia otázok
- Asertívna verzus pozitívna komunikácia
- Nácvik komunikačných techník v konkrétnych situáciách a sebareflexia
- Spätná väzba
- Komunikácia na tradičnej a netradičnej vyučovacej hodine
- Komunikácia v interakčných vzťahoch (učiteľ – žiak/trieda/kolega/vedenie školy/rodič a verejnosť
- Nácvik modelových situácií zo školského prostredia v rôznych interakčných vzťahoch
Metódy: výklad, brainstorming, skupinová diskusia, prípadové štúdie, hranie rolí, interakčné (sociálno-psychologické) hra
Absolvent vzdelávacej aktivity „Komunikácia v praxi pedagogického zamestnanca“ získal spôsobilosti v oblasti interpersonálnej komunikácie. Pozná znaky a prejavy verbálnej a neverbálnej komunikácie, vybrané komunikačné techniky, ktoré vie efektívne používať. Vie identifikovať zdroje chýb v komunikácii, správne klásť otázky, rozumie verbálnym a neverbálnym prejavom v správaní žiakov, pozná základné aspekty a požiadavky na interakciu a interakčné vzťahy v školskom prostredí. Je schopný aplikovať novonadobudnuté poznatky do vlastného vyučovacieho a výchovného procesu a riešiť rôzne situácii v rôznych interakčných vzťahoch vzniknuté v školskom prostredí.