Mgr. Katarína Kohútová
Kontakt: kohutova@gphmi.sk
Konzultačné hodiny | |
---|---|
Streda | 8.00 – 14.30 |
Utorok – nepárny týždeň | 8.00 – 14.30 |
Piatok | 8:00 – 14.00 |
alebo popoludní po vzájomnej dohode e-mailom |
Aktivity výchovného poradcu
- poskytuje konzultácie žiakom a ich zákonným zástupcom pri riešení výchovných a vzdelávacích problémov
- venuje osobitnú pozornosť žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia, žiakom so ŠVVP, nadaným a talentovaným žiakom
- plní úlohy školského poradenstva v otázkach výchovy, vzdelávania
- sprostredkúva prepojenie školy s odbornými zariadeniami, ktoré sa zaoberajú starostlivosťou o deti
-
Adaptačný program – vzájomné spoznávanie sa, svojich záľub, záujmov, sebahodnotenie žiakov, budovanie priateľskej atmosféry v triede, postoj k učeniu a škole, príprava na vyučovanie, pomoc pri adaptácii na nové prostredie
-
prednáška spojená s besedou na tému „ Aby ma škola prijala“
-
psychohygienické zásady správneho režimu dňa a týždňa – prednáška spojená s besedou na tému „ Naučím sa učiť “
-
psychologické poradenstvo pre žiakov v oblasti vzdelávacieho vývinu / diagnostika mentálnej úrovne, problémy koncentrácie, adaptačné problémy a pod./
-
psychologické poradenstvo pre rodičov pri vzdelávacích ťažkostiach ich detí
-
autogénny tréning na odbúranie strachu a trémy
Aktivity k medzinárodným dňom / v spolupráci so Študentskou radou /
6. február – Svetový deň bez mobilu
7. jún – Deň najlepších priateľov
- psychologické poradenstvo zamerané na pomoc pri optimalizácii osobnostného vývinu rozvíjaním osobnostných dispozícii zvládnuť úlohy v škole
- ujasňovanie si životných cieľov a hodnôt na základe sebahodnotenia a sebapoznávania
- prednáška na tému „Šikanovanie v školách a medzi mladými ľuďmi, kyberšikana “
- poradenstvo pri aktuálnych krízových situáciách / konflikty so spolužiakmi, zmeny v rodine – rozvod , zmeny zdravotného stavu /
- autogénny tréning – nácvik relaxácie ako prevencie trémy a strachu
- beseda o násilí a šikanovaní v rodine i na školách
Aktivity k medzinárodným dňom / v spolupráci so Študentskou radou /
6. február – Svetový deň bez mobilu
7. jún – Deň najlepších priateľov
- psychologická diagnostika a poradenstvo v oblasti profesijného rozhodovania
- poradenstvo pri riešení osobnostných problémov, problémov vo vzťahu žiak – žiak, žiak – učiteľ, dieťa – rodič
- „ Prevencia voči rasizmu, xenofóbii a intolerancií “- prednáška spojená s besedou
- poradenstvo pre rodičov v popoludňajších hodinách
- odborné poradenské aktivity pre žiakov i rodičov
Aktivity k medzinárodným dňom / v spolupráci so Študentskou radou /
2. apríl – Medzinárodný deň bez násilia
31. máj – Svetový deň nefajčenia
- odborné poradenské aktivity pre žiakov i rodičov
- besedy o efektívnej príprave na maturitné skúšky – „ Maturita bez popravy ”, „ Ako zvládnuť maturitu “
- besedy s pracovníkmi Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Michalovciach
- beseda na tému „ Riziká práce v zahraničí“ ako súčasť sociálnej prípravy v kariérnom smerovaní študentov končiacich ročníkov
Aktivity k medzinárodným dňom / v spolupráci so Študentskou radou /
2. apríl – Medzinárodný deň bez násilia
31. máj – Svetový deň nefajčenia
Linka pomoci
- Linka detskej dôvery: https://www.linkadeti.sk/domov
- Linka dôvery Nezábudka: https://www.dusevnezdravie.sk/linky-pomoci
- Internetové linky dôvery: https://ipcko.sk, https://www.stalosato.sk/, http://nenormalne.sk/
- Linka detskej istoty: http://www.ldi.sk
- Online poradňa (LIVECHAT) pomoci obetiam trestných činov, ktorej ikonka sa nachádza v pravom spodnom rohu na www.prevenciakriminality.sk
Informácie o šikanovaní
Vnútorná smernica k prevencii a riešeniu šikanovania na Gymnáziu Pavla Horova v Michalovciach
GPH_Smernica-prevencia_šikanovania ON 32_2023
ON_32_2018_prevencia šikanovanie (platná od 3.9.2018 do 30.11.2023)
Túto internú smernicu (ďalej IS) vydáva riaditeľka Gymnázia Pavla Horova, ako neoddeliteľnú súčasť Školského poriadku. IS je vypracovaná v súlade so Smernicou č.36/2018 k prevencii šikanovania detí a žiakov v školách a školských zariadeniach, s Akčným plánom riešenia šikanovania v školách a školských zariadeniach pre roky 2022 – 2023, v súlade § 4 zákona 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v súlade s § 144 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a zákonom 236/2021 Z. z., ktorým sa dopĺňa Trestný zákon SR.
Interná smernica je záväzná pre všetkých zamestnancov a žiakov školy.
Šikanovanie je prejavom sociálnej patológie, kde hlavným záujmom je cieľ niekomu ublížiť. Od jednoduchej agresie sa líši snahou ublížiť druhému a navyše ešte získať ľubovoľnú odmenu vo svoj prospech. Akákoľvek definícia šikanovania by mala obsahovať základné znaky, ako sú:
- Jasný úmysel ublížiť druhému, či už fyzicky alebo psychicky. Napr.: bitie, strkanie, krádeže peňazí a vecí, schovávanie a ničenie vecí, ale aj posmievanie, nadávanie a vylúčenie zo spoločnosti ostatných.
- Útočníkom môže byť jedno dieťa alebo skupina detí (asymetrická agresia).
- Incidenty sú opakované. Jednorazová akcia sa väčšinou za šikanovanie nepovažuje.
- Nepomer síl medzi útočníkom a obeťou.
TOP 10 preventívnych odporúčaní proti šikanovaniu na školách nájdete (TU)
- Deti majú svoje práva
- Šikanovanie existuje v každej sociálnej skupine
- Následky šikanovania sú vážne (nepozornosť na vyučovaní, psychosomatické
- ochorenia, záškoláctvo, depresie, úzkostné stavy, pokus o samovraždu)
- Následky môžu byť dlhodobé
- Šikanovanie je právne postihnuteľné
- Nevšímavosť napomáha útočníkom
- Prevencia sa skutočne vypláca
- dieťa je otvorene prehliadané, odmietané a izolované
- posmešné poznámky na adresu dieťaťa, ponižujúca prezývka, nadávky, ponižovanie, surové žarty na jeho účet (rozhodujúcim kritériom je, do akej miery je dieta konkrétnou prezývkou, žartom a pod. zraniteľné)
- kritika dieťaťa, výčitky na jeho adresu podávané nepriateľským, nenávistným, pohŕdavým tónom
- príkazy od iných detí podávané panovačným tónom a skutočnosť, že sa im dieta podriaďuje
- naháňanie, strkanie, rany, kopanie – i keď nie sú zvlášť silné, je nápadné, že obeť ich neodpláca
- bitky, v ktorých jeden z účastníkov je zreteľne slabší a snaží sa uniknúť (menšie deti niekedy s plačom)
- dieťa je cez prestávky často osamotené, nemá kamarátov, ostatní o neho nejavia záujem
- cez prestávky sa zdržuje v blízkosti učiteľov
- prichádza neskoro na vyučovanie, vždy chodí všade ako posledný
- prichádza neskoro na vyučovanie, vždy zaostáva v triede, má nadmernú ospravedlnenú, prípadne i neospravedlnenú absenciu
- pri skupinových športoch býva často volené do skupiny medzi poslednými
- ak má prehovoriť pred triedou je neisté, ustráchané
- pôsobí smutne, nešťastne, stiesnene až depresívne, je plačlivé
- zhoršuje sa, niekedy náhle, jeho školský prospech, na vyučovaní je nesústredený
- jeho veci sú poškodené, znečistené, prípadne rozhádzané
- má znečistený, poškodený odev
- odreniny, modriny, škrabance, rezné rany a pod., ktoré dieťa nedokáže uspokojivo vysvetliť
Jednotlivé priame, či nepriame známky nevypovedajú, že ide o šikanovanie. Dôležitú úlohu zohráva kontext vnútornej situácie, opakovanie a početnosť prejavov .
V rámci tradičnej pedagogickej odbornosti stratégia pomoci šikanovaným deťom zahŕňa nasledovné kroky:
- rozhovor s informátormi a obeťami o vonkajších prejavoch šikanovania
- vyhľadanie vhodných svedkov, o ktorých je predpoklad, že budú pravdivo opisovať situáciu šikanovania
- individuálne, prípadne konfrontačné rozhovory so svedkami (nesmie ísť o konfrontáciu obete a agresorov!)
- zaistenie ochrany obetiam (napr. bezpečný odchod domov zo školy)
- rozhovor s agresormi, prípadne konfrontácia medzi agresormi (nastupuje až v tom prípade, ak poznáme vonkajší obraz šikanovania a máme zhromaždené dôkazy)
- pedagóg nesmie u obeti šikanovania vyvolávať presvedčenie, že má na agresora v sebaobrane zaútočiť
- rozhovor s rodičmi obete aj agresora (nie spoločne)
- vo vážnych prípadoch fyzického ublíženia, upovedomiť políciu, detského pediatra
- kontaktovať pediatricko-psychologickú poradňu alebo centrum výchovnej a psychologickej prevencie
Ak sa snažíme pochopiť, prečo deti šikanujú, musíme rozlišovať medzi deťmi, ktoré chcú niekoho potrápiť iba krátkodobo, aby si ventilovali svoju okamžitú nespokojnosť, nepohodu, rozrušenie a medzi deťmi, ktoré chronicky šikanujú ostatných a ich správanie je narušené po všetkých stránkach. K šikanovaniu sa môže uchýliť i dieťa, ktoré si už muselo vytrpieť nejaké zlomyseľnosti od iných, alebo sa môže pokúšať o odplatu.
V prípadoch ojedinelého šikanovania a miernych foriem šikanovania
- pokúste sa zachovať pokoj
- zistite či šikanujúce dieťa nebolo v minulosti samo terčom šikanovania
- snažte sa vytvoriť atmosféru dôvery a zistiť fakty o tom, čo sa prihodilo
- ak sa vám podarí objaviť príčinu, vysvetlite dieťaťu, že chápete dôvody, ktoré ho k šikanovaniu viedli, ale na druhej strane zdôraznite, že konkrétne správanie nie je v žiadnom prípade prípustné
- vedieme dieťa k tomu, aby sa poškodenému ospravedlnilo a pokúsilo sa spôsobené škody nahradiť dobrými skutkami
- ubezpečte ho, že ho nepovažujete za zlomyseľného, ale naopak za dobré dieťa, nešetrite chválou za slušné správanie
- šikanovanie v žiadnom prípade neprejdeme mlčaním, ale je dôležité, aby sme problém v týchto prípadoch veľmi nezveličovali, niekedy, ak situácia nie je vážna, čas ju môže sám vyriešiť
V prípadoch dlho trvajúceho šikanovania:
- vyjadríme zreteľný nesúhlas alebo hnev (napr. slovami ,,sklamal si ma”, ,,hnevám sa na teba”) s nasledujúcou zmenou správania voči danému žiakovi
- zdržíme žiaka v škole po vyučovaní
- vyžadujeme náhradu za poškodený alebo zničený predmet
- oznámime problém rodičom, trénerovi, príp. iným, na ktorých dieťaťu záleží
- ofi ciálna sťažnosť riaditeľovi školy
- oznámenie šikanovania na rodičovskom združení a na zhromaždení žiakov viacerých tried
- vylúčenie z výletu, príp. inej akcie, na ktorú sa dieťa teší
- zabezpečiť pobyt dieťaťa cez prestávky v blízkosti pedagóga
- pokarhanie, prípadne známka zo správania
- preloženie na inú školu
- vo veľmi vážnych a opakovaných prípadoch šikanovania oznámiť na polícii, požiadať ochrannú výchovu, príp. požiadať o umiestnenie agresora v diagnostickom ústave
Každá škola si musí vytvoriť a uviesť do každodenného života školy súbor pevných a reálne splniteľných opatrení a pravidiel, z ktorých je jasné, že šikanovanie sa nebude v žiadnom prípade tolerovať. Pedagógovia majú viesť deti k tomu, že nikto by nemal:
- schvaľovať a odmeňovať agresívne správanie svojich spolužiakov
- odsudzovať menej sympatické deti a naopak prejavovať nekritickú obľubu niekoľkým sympatickým populárnym spolužiakom
- nemal mlčky prihliadať na nespravodlivý hnev a konanie, nečestné a povýšenecké správanie, ponižovanie druhých a využívanie slabosti druhých vo svoj prospech
- nechať sa ovplyvniť alebo presvedčiť tým, ktorý šikanuje, aby mlčal
- pripájať sa z pocitu strachu k tomu, kto šikanuje alebo k jeho parte
- posmievať sa slabšiemu spolužiakovi, niekomu, kto sa akokoľvek líši od ostatných, kto má iné názory a záujmy
- zostať ľahostajný k prejavom násilného správania
- nečinne sa prizerať a mlčať, ak sa stane svedkom šikanovania
Stratégia prevencie šikanovania
- Zameranie pozornosti na nových a nastupujúcich žiakov
- Skvalitnenie prestávok
- Zvyšovanie sebavedomia detí
- Zahrnutie problematiky šikanovania do učebných osnov
- Aplikácia intervenčného programu za pomoci pracovníkov PPV alebo CVPP
- Vypracovanie celoškolskej komplexnej stratégie