Erasmus +
Erasmus+ je program EÚ v oblastiach vzdelávania, odbornej prípravy, mládeže a športu na obdobie 2021 – 2027. Vzdelávanie, odborná príprava, mládež a šport predstavujú kľúčové oblasti, ktoré sú pre občanov oporou v ich osobnom aj profesijnom rozvoji. Vysokokvalitné inkluzívne vzdelávanie a odborná príprava, ako aj informálne učenie sa a neformálne vzdelávanie poskytujú mladým ľuďom a účastníkom vo všetkých vekových skupinách kvalifikácie a zručnosti potrebné na ich zmysluplnú účasť na živote v demokratickej spoločnosti, medzikultúrne porozumenie a úspešný prechod na trh práce, resp. zmenu postavenia na ňom.
Všeobecný cieľ
Všeobecným cieľom programu je podporiť prostredníctvom celoživotného vzdelávania vzdelávací, profesijný a osobný rozvoj ľudí v oblastiach vzdelávania, odbornej prípravy, mládeže a športu v Európe a mimo nej, a tak prispieť k udržateľnému rastu, ku kvalitným pracovným miestam, k sociálnej súdržnosti, podpore inovácií a posilneniu európskej identity a aktívneho občianstva. Program ako taký je kľúčovým nástrojom na budovanie európskeho vzdelávacieho priestoru, podpory pri realizácii európskej strategickej spolupráce v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy so základnými sektorovými programami. Okrem toho je kľúčový aj pre napredovanie v spolupráci zameranej na politiku v oblasti mládeže v rámci stratégie Európskej únie pre mládež na roky 2019 – 2027 a rozvoj európskeho rozmeru v športe.
Špecifické ciele
Špecifické ciele programu sú:
- podporovať vzdelávaciu mobilitu jednotlivcov a skupín, ako aj spoluprácu, kvalitu, inklúziu a rovnosť, excelentnosť, tvorivosť a inováciu na úrovni organizácií a politík v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy,
- podporovať mobilitu v neformálnom vzdelávaní a informálnom učení sa a aktívnu účasť mladých ľudí, ako aj spoluprácu, kvalitu, inklúziu, tvorivosť a inovácie na úrovni organizácií a politík v oblasti mládeže,
- podporovať vzdelávaciu mobilitu zamestnancov v oblasti športu, ako aj spoluprácu, kvalitu, inklúziu, tvorivosť a inovácie na úrovni športových organizácií a politík v oblasti športu.
Program Erasmus+ umožňuje využívať tento typ kľúčovej akcie:
Kľúčová akcia 1 (KA1) Mobilita jednotlivcov
Táto kľúčová akcia podporuje mobilitu zamestnancov — ponúka príležitosti učiteľom, aby získali študijné a/alebo odborné skúsenosti v inej krajine. Naša škola sa zapája do mobility zamestnancov v školskom vzdelávaní. Tento projekt mobility môže zahŕňať jednu alebo viacero z nasledujúcich činností:
- štruktúrované kurzy — podporujú odborný rozvoj učiteľov a riadiacich zamestnancov škôl,
- hospitácie (tzv. job shadowing) — poskytujú pre učiteľov a riadiacich zamestnancov škôl možnosť stráviť obdobie v zahraničí v partnerskej škole.
Štruktúra mobility
Pre zamestnancov
Typy zamestnaneckých mobilít (typy kľúčových akcií)
Fázy mobility
- príprava (vrátane praktických opatrení, výberu účastníkov, uzavretia zmlúv s partnermi a účastníkmi, prípravy účastníkov pred odchodom v oblasti jazykovej, interkultúrnej a vzdelávacej a v súvislosti so stanovenými úlohami),
- realizácia mobility,
- nadväzujúce činnosti (vrátane vyhodnotenia činností, potvrdenia a šírenia a využívania výsledkov projektu).
Pred vycestovaním
- Zamestnanec odovzdá všetky príslušné dokumenty koordinátorovi potrebné k vytvoreniu dokladov pre sociálnu poisťovňu minimálne 21 dní pred vycestovaním (meno, termín mobility, cieľ — krajina). Výšku finančnej podpory stanovuje schválená zmluva o poskytnutí grantu.
- Zamestnanec si vyhotoví cestovný príkaz.
- Cestovný príkaz podpisuje zamestnanec a riaditeľka školy.
- Po schválení cestovného príkazu zamestnanec požiada o vystavenie Zmluvy o finančnej podpore minimálne 14 dní pred vycestovaním na ekonomickom úseku (Ľudmila Popovičová – lzudmila.popovičova@vucke.sk). Na základe podpísanej zmluvy sa následne zamestnancovi vyplatí schválený poskytnutý grant.
Cestovné lístky ako aj ubytovanie si zamestnanec zabezpečuje sám v súlade so splnením kritérií efektívnosti, účelnosti a účinnosti pri hospodárení s verejnými prostriedkami.
Každý účastník mobility je povinný mať uzavreté platné cestovné poistenie počas celého trvania mobility.
Po návrate z mobility
- Zamestnanec vyúčtuje svoju pracovnú cestu do 10 kalendárnych dní odo dňa návratu na ekonomickom úseku, kde mu bol CP vystavený.
- Zamestnanec predloží po mobilite správu zo zahraničnej pracovnej cesty riadne vyplnenú a podpísanú riaditeľkou školy (tlačivo v súlade s ISO smernicou).
- Zamestnanec predloží cestovný a ubytovací doklad, ktorý bude deklarovať čas odchodu na mobilitu a príchodu do miesta pobytu a všetky súvisiace doklady, ktoré mu vznikli počas mobility.
- Zamestnanec predkladá po ukončení cesty certifikát alebo potvrdenie z prijímajúcej inštitúcie o absolvovaní prednáškového pobytu/školenia (dokumenty potvrdzujúce realizáciu Erasmus+ mobility).
- Zamestnanec vyplní správu z absolvovanej mobility — online cez systém EU Survey po mobilite najneskôr do termínu určeného systémom. Portál EU zašle každému účastníkovi na e-mail link, prostredníctvom ktorého je možné vyplniť správu. Túto správu vytlačí a odovzdá koordinátorovi programu ERASMUS+.
- Zamestnanec pripraví stručnú správu o zrealizovanom projekte na webovú stránku školy podľa vzoru najskôr do dvoch týždňov od návratu.
- Zamestnanec prezentuje získané skúsenosti na pedagogickej rade a prípadne zrealizuje otvorenú hodinu, ktorá využíva získané poznatky z absolvovanej mobility.
Pre žiakov
Žiaci sa môžu zapojiť do Kľúčovej akcie 2 (KA2) — Strategické partnerstvá v sektore školského vzdelávania.
V prihláške na partnerstvo, ktorú zostavuje naša škola s partnerkou školou/partnerskými školami, môžu byť naplánované v rámci doplnkových aktivít projektu aj mobility žiakov do partnerských škôl, buď v rámci krátkodobých výmen skupín žiakov alebo dlhodobé mobility za účelom štúdia. Prihlášku do príslušnej národnej agentúry podáva škola, ktorá je koordinátorom celého partnerstva.
V rámci tohto typu sa žiaci zapájajú do osobitného partnerstva — do školských výmenných partnerstiev.
Realizované projekty
Názov projektu: Bulldog – Bullying, Discrimation Overcame game
Trvanie projektu: 1. január 2020 – 30. jún 2022
Číslo zmluvy: 613505-EPP-1-2019-1-RO-SPO-SCP
Zúčastnené krajiny: Grécko, Portugalsko, Rumunsko, Írsko, Taliansko, Slovensko
Predstava, že vaše dieťa je vystavené šikanovaniu, násiliu, diskriminácií alebo rasizmu v priestoroch školy, ktorá je považovaná za jedno z najbezpečnejších miest v živote detí, je nepredstaviteľná a neakceptovateľná.
Gymnázium Pavla Horova ako jeden zo základných pilierov vzdelávania a výchovy v regióne Zemplín organizuje rôzne aktivity spojené s touto problematikou. Jednou z nich bolo aj zapojenie sa do medzinárodného projektu Erasmus+ Bulldog, na ktorom participovalo spoločne s partnermi zo 6 krajín – Slovenska, Grécka, Rumunska, Talianska, Írska a Portugalska. Projekt Bulldog trval od 1. januára 2020 do 30. júna 2022. Projekt Erasmus+ Bulldog bol zameraný na boj proti šikanovaniu, násiliu, diskriminácií a rasizmu na školách a športoviskách. Projektu Bulldog sa zúčastnili desiatky ľudí, ktorí vytvárali situačné videá, hry, testy a samohodnotiace testy. Výsledným produktom projektu Bulldog je aplikácia, v ktorej si žiaci a študenti nájdu tieto videá, hry a testy s tematikou šikanovania a diskriminácie na športoviskách.
Tím Bulldog pri GPH pripravil v júni 2022 veľké podujatie pre žiakov základných škôl a pre športové kluby v našom meste, na ktorom si zúčastnení pomocou aplikácie Bulldog vyskúšali rôzne situácie, v ktorých sa môžu v škole ocitnúť v spojení so šikanovaním a táto aplikácia im bude nápomocná pri zvládaní prejavov negatívneho správania na športoviskách. Ukončenie projektu Erasmus+ Bulldog bolo naplánované na koniec júna 2022, kedy sa v Michalovciach uskutočnilo aj záverečné stretnutie koordinátorov tohto projektu.
Gymnázium Pavla Horova predstavuje zdravé školské prostredie a my všetci sme si vedomí, že prevencia je účinnejšia ako represia.
Názov projektu: Múdre hlavy=skvelá budúcnosť (Smart heads=smart future)
Trvanie projektu: 1. júl 2022 – 30. november 2023
Číslo zmluvy: 2022-1-SK01-KA122-SCH-000076021
Našej škola bol schválený projekt Múdre hlavy=skvelá budúcnosť v rámci programu Erasmus +.
Kľúčová akcia 1: Vzdelávacia mobilita jednotlivcov. Trvanie projektu je 28 mesiacov od 1. 6. 2022 do 30. 11. 2023. Projekt má dve časti:
1. časť – kurzy a odborná príprava učiteľov.
Našim cieľom je ďalšie vzdelávanie učiteľov (5) v oblasti inovatívnych metód výučby s dôrazom na zlepšenie kompetencií v oblasti vzdelávania žiakov a s dôrazom na zlepšenie jazykových zručností učiteľov. Cieľ nadväzuje na potreby vzdelávania sa v oblasti inovatívnych metód výučby ako projektové vyučovanie, kooperatívne vyučovanie, metóda aktívneho bádania, metóda E -U-R v aprobačných predmetoch. Cieľ nadväzuje na potreby zvyšovania kvality jazykovej úrovne, aby učitelia vyučovali svoj aprobačný predmet pomocou metódy CLIL, a aby sa zvýšila ochota učiteľov spolupracovať so zahraničnými školami, a takto sme sa otvorili európskemu priestoru v oblasti metodiky, didaktiky, pedagogiky a odbornosti. Očakávame zlepšenie kompetencií učiteľov v oblasti formatívneho hodnotenia – stratégia kladenia otázok, implementácia získaných dôkazov z výsledkov formatívneho hodnotenia. Cieľ predpokladá zvýšenie kompetencií pre inkluzívne vzdelávanie.
2. časť projektu – skupinová mobilita žiakov (25 žiakov). Plánovaný je výmenný pobyt v Nemecku v priebehu školského roka. Cieľom je rozvoj mäkkých zručností žiakov pre prácu v multijazykovom prostredí, zlepšenie jazykových zručností žiakov s dôrazom na akceptáciu rôznorodosti v v európskom priestore. Trh práce preto potrebuje emocionálne inteligentných ľudí s celým radom mäkkých zručnosti. Dôležité je motivovať mladých ľudí, aby si zvyšovali úroveň zručností a dokázali spĺňať nové požiadavky v rámci zverených úloh. Mäkké zručnosti sa týkajú spôsobu, akým spolupracujete s partnermi, riešite problémy a riadite svoju prácu. Dnešná doba si vyžaduje kvalitnú úroveň komunikačných zručností, mäkkých zručností pre úspešné zaradenie sa do ekonomiky 4.0 nastávajúceho tisícročia. V aktivitách naplňujúcich tento cieľ sa chceme zamerať na manažovanie projektov, sebadisciplínu, flexibilitu, timemanažment a iné mäkké zručnosti. Cez prácu v medzinárodnom prostredí chceme rozvíjať jazykové zručnosti žiakov na zlepšenie schopností tvorivo a kriticky myslieť, byť samostatný, pracovať v multikultúrnom tíme a učiť žiakov vzájomne rešpektovať inakosť názorov a postojov. Do aktivít budú zapájaní aj žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktorí sú rovnocennými partnermi v kolektíve.
KA1: Smart heads = smart future
Akcia: Mobilita učiacich sa zamestnancov
Typ akcie: Mobilita pracovníkov v oblasti školského vzdelávania
Účastníci mobility: PhDr. Agáta Košičanová
Dátum: november 2022
Miesto: Florencia, Taliansko
Poskytovateľ: Europass Teacher Academy, Via Sant´Egidio 12, 50122 Florence, Italy
Obsah kurzu
- Úvodné informácie o kurze, školiacom stredisku a externých týždňových aktivitách; aktivity zamerané na prelomenie ľadov a vzájomné spoznanie sa; kľúčové kompetencie v školách a učebné štýly
- Motivačné a výučbové hry; kreatívne premýšľanie a mapovanie
- Vizuálne výučbové zdroje: stratégie vizuálneho premýšľania; vyhľadávanie vizuálnych materiálov online: Google, YouTube, Wordclouds
- Riadenie skupinovej práce a práce vo dvojiciach; typy hodnotenia (učiteľ; študent – študent; sebaevalvácia)
- Portfóliá a online nástroje; záverečné prezentácie
Výstup
- Zdokonaliť poznanie učebných štýlov študentov a súvzťažného projektovania výučby;
- Pochopiť spôsoby mapovania práce, procesy vizuálneho premýšľania, vizuálne vyučovacie stratégie a kreatívne myslenie;
- Osvojiť si projektové vyučovanie využitím inovatívnych metód;
- Ohodnotiť komplexnosť učiteľských, študentských kompetencií a sebaevalvácia;
- Vyhľadať, aplikovať a spracovať vizuálne zdroje s cieľom rozvinutia vyšších kognitívnych zručností;
- Ovládať použitie IKT vo výučbe: kvízy a výučbové hry, výučbové platformy riadenia triedy a online portfóliá
KA1 – Írsko: Smart heads = smart future
Typ akcie: Mobilita pracovníkov v oblasti školského vzdelávania – Kurz anglického jazyka (stredne pokročilá úroveň)
Účastníci mobility: RNDr. Mária Spišáková, PhD.
Dátum: november 2022
Miesto: Dublin, Írsko
Poskytovateľ: Europass Teacher Academy, Haddington Place, Dublin D04 RD88, Ireland, Company Registration: 657417, Tax & VAT: IE3642930JH
Obsah kurzu
- Úvod do kurzu, školy a aktivít externého týždňa;
- Prezentácie škôl účastníkov;
- Identifikácia potrieb a cieľov pre každého účastníka a relevantnosť populácie.
- Anglická gramatika a konverzácia
- Hodnotenie kurzu: zhrnutie získaných kompetencií, spätná väzba a diskusia;
- Udelenie certifikátu o absolvovaní kurzu;
- Exkurzie a iné externé kultúrne aktivity.
Výstup
- Zahrnutie inovatívnych a kreatívnych metód do Časovo-tematických plánov (CLIL) a ich praktická aplikácia do vyučovacie procesu.
*******************************************************************************************************************************
Tablety a smartfóny – Používanie mobilných zariadení ako vzdelávacích nástrojov
Účastníci mobility: RNDr. Mária Spišáková, PhD.
Dátum: november – december 2022
Miesto: Dublin, Írsko
Poskytovateľ: Europass Teacher Academy, Haddington Place, Dublin D04 RD88, Ireland, Company Registration: 657417,
Tax & VAT: IE3642930JH
Obsah kurzu
- Úvod do kurzu
- Úvod do kurzu, školy a aktivít externého týždňa;
- Icebreaker aktivity využívajúce drámu na budovanie dôvery a súboru.Určiť si ciele
- Identifikácia potrieb a cieľov pre každého účastníka a príslušné populácie;
- Aké technológie používate vo svojej triede?
- Ako integrovať mobilné zariadenia do vašich hodín;
- Párová a skupinová práca;
- Úvaha a otázky;
- Prezentácie škôl účastníkov.
- Riadenie učebne prostredníctvom webových platforiem a mobilných zariadení;•
- Čo používať, ako to používať;
- Aktivity, úvahy a otázky
- Zdieľanie obrázkov na sociálnych sieťach;
- Ako používať platformy Social Video;
- Aktivity, úvahy a otázky.
- Použitie a funkcie vzdelávacích aplikácií na vytváranie interaktívnych úloh;
- Kvízy a vzdelávacie hry.
- Komunikácia s kolegami, študentmi a rodičmi;•
- Etické problémy. Prax: Vybudovanie eSafe učebne;
- Podporovať študentov, aby boli digitálne gramotní, ako aj bezpečných a zodpovedných sociálnych používateľov;
- Úvaha a otázky.
- Hodnotenie kurzu: zhrnutie získaných kompetencií, spätná väzba a diskusia;• udelenie certifikátu o absolvovaní kurzu;
Výstup
- Používať technológie v triede: riadenie skupín, interakcia, komunikácia, zdieľanie materiálov;
- Štruktúrovať informácie, lepšie ich analyzovať, pochopiť, syntetizovať, vyvolať a vytvárať nové nápady pomocou technologických nástrojov;
- Prijať interaktívne vzdelávanie pomocou kvízov, hier a kartičiek;
- Spravovať virtuálnu triedu, posielať úlohy, vyhľadávať a zdieľať užitočné materiály, komunikovať so študentmi a rodičmi;
- Budovať povedomie o etických otázkach súvisiacich so sociálnymi médiami a webovými platformami;
- Spravovať nastavenia ochrany osobných údajov pre bezpečné používanie sociálnych médií.